Emziren Anne: Sezaryen Doğumdan Sonra da Süt Gelir!

Ocak 09, 2015

Sezaryen Doğumdan Sonra da Süt Gelir!



Geçen postta ilk kırk günü atlatmak için genel bilgiler ve gizli silahlarımdan bahsetmiştim. Şimdi ise şu hastanede mama verme olayıyla sonuçlanan ilk iki günü biraz açayım.

Tecrübesiz, uykusuz, yeni ameliyattan çıkmış, ağrılı sızılı ben, odaya ilk geldiğimde ne yapacağımı bilemedim. Odada yaklaşık 10 12 kişi bir bayram havası içinde. Bir coşku bir coşku. Herkes beni tebrik edip nasıl olduğumu soruyor. Laf! Nasıl olucam?! Hayatımda ilk defa ameliyat olmuşum; belden aşağısını hissetmiyorum, kendimi sıkıp bıraktığım için korkunç bir titreme sarmış zangır zangır titriyorum, biraz da yorgunum az gitseler de uyusam diyorum ( Ah safım, şimdi yazarken bile güldüm kendime! Beklentiye bak ya! Uyuyacakmış), bir de Murat'ı merak ediyorum çok. Ben o andan sonraki 2 gece 2 gündüz boyunca toplam 4 saat uyuyabildim. Evet sadece 4! Burdan Türk büyüklerine sesleniyorum;

TİTREYİN VE KENDİNİZE GELİN YA! RAHAT BIRAKIN ŞU ANNEYLE BEBEĞİ HASTANEDE, ZİYARETE GELMEYİN! AYIP OLMAZ, BIRAKIN UYUSUNLAR, KOKLAŞSINLAR KENDİ KENDİLERİNE!

Malesef benim de kendi başıma gelmeden algılayamadığım anlamsız bir adet bu. Ya bu kız doğum yapmış; dinlenmesi lazım, süt olması için uyku lazım. İşin komiği her gelen de şunu söylüyor;

 "Sütün nasıl? Geldi mi? Gelir gelir. Ama bol su bol uyku. Uyuyacaksın ki süt olacak! Bebek her uyuduğunda sen de uyuyacaksın."
 -" He peki, zahmet ettiniz geldiniz, bir lohusa şerbeti alır mıyıdınız?"
 -"Alayım canım, sağol. Çayımızı şerbetten sonra içeriz o zaman. Sen dinlen yavrum dur biz alırız böreklerden."

Çay mı? Çay mııı! Gel de çıldırma. Böyle böyle gelen giden iki gün doldu doldu taştı oda. Gelmesinler, arayınca söyleyin dediğimde de bu sefer benimkiler "aaa Ayıp olur"lara başladılar. Velhasıl kelam Gökselle ikimiz kuş gibi kaldık. Ben bu süre zarfında zırt pırt emziriyorum. Murat'ın memeyi tutuşunda ya da benim meme uçlarında bir sıkıntı yok neyse ki. Ama uyuyor adam. 10 dakika emiyor uyuyor. 20 dakikayı görsek seviniyoruz. Memelerde de bir şişlik oldu, süt indi. Burdan sezaryen doğumda süt inmez diyenlere sevgi ve saygılarımı iletiyorum. Vajinal doğumla beraber salgılanan oksitosin hormonu süt üretimini de tetikler, bu doğru. Sezaryende bu hormon yüksek seviyede üretilmeyebilir vücut tarafından bu da doğru. Ama süt üretimini sadece vajinal doğum tetiklemez. Doğum anında ten tene temas, bebeği kucağa alıp başını koklamak( bebeğin başından alınan koku da annenin süt üretimini tetikler) ve koltuk altından memelere doğru süt kanallarını uyaran masajlar da sütün inmesini sağlayan uyarıcılardır. Ama sayısız kitap ve blogger annenin dediği gibi süt bebek çektikçe iner. İlk gün kuzunun zaten bir kiraz kadar midesi. O kadar mideye azıcık kolostrum (  ilk inen mucizevi süt . Bebek için son derece öneme sahip süt) bile yetiyor. 

Peki bu çocuğun kan şekeri niye düştü? Madem sütüm vardı da bu hemşireler neden mama verdi? Çünkü bu zavallı 2 günlük annenin bu yukarıda yazdıklarından haberi yoktu. Olsa da o kuş gibi uykusuz haliyle "durun bakayım siz? Verin oğlumu  beslerim ben" deyip memeyi ağzına verecek metaneti ve sağlam duruşu yoktu. "Çocuk efenim en geç 3 saatte bir beslensin" dediği için doktor, biz bunu kural belledik ve 3 saatte 1 emzirmeye aldık. Bu çocuğun ufacık midesi var, anne sütü hafiftir, hemen sindirilir dolayısıyla sık sık beslenir demedi bize kimse. Hal böyle olunca, 2.5 saatte bir emzirdim. Sonuç: 2. Geceyi 3 e bağlayan sabah 5:30 da "Murat'ın kan şekeri çok düşük mama veriyoruz haberiniz olsun" telefonu geldi ve Esra'yı kaybettik. Ağlaya ağlaya bekledim Murat'ı geri getirmelerini. Göksel yanımda omuzlar düşmüş, Murat'ı mı düşünsün, beni mi teselli etsin bilemeden bekliyor. Hemşire bir de beni öyle görünce, "sütün kesilir ağlama, önemli değil bu mama, arada verilir" dedi. Bu sefer beni aldı süt kesilme endişesi. Nasıl yani? Hiç mi üzülemem? Ya hani lohusalar depresyona bile girerlerdi? E nasıl emziriyorlar onlar? Eyvah! Üzülme Esra, su iç şimdi , heh, bir bardak da komposto, oh, tamam. Ama mama verdiler ya, bak nasıl da doymuş uyuyor oğlum melek gibi. Demek ki ben doyuramıyordum. Yok yok yok. Üzülme ya, ağlama. E tamam ağlamıyorum ama boğazım düğümleniyor, o zaman da kesilir mi süt acaba yoksa ağlayınca mı gider? .... Kafamda deli hatta zırdeli sorular:)

Böyle böyle geçen 10 günün ardından doktor randevusunda kilo almaya başlağını öğrendiğimde benim lohusalığım bitti. Dünyanın en mutlu annesi oldum:) Nasıl saplantı yaptıysam bu kilo meselesini, doktora soralım diye yazdığımız soruları bile yarım yamalak sorup cevaplarını dinlemedim bile:) 

Çok gizli süper bir yolla da yapmadım bunu. Sadece önceki postumda yazdığım iki kaynağı açtım okudum her emzirme seansında ( her boş anımda yazmak isterdim de boş anım yok hiç:) emzirirken okuyordum, hala da öyle yaparım:) ). Bebeğin aktif olarak uykuda olmadığı her an memeyi teklif ettim, çoğunda da aldı. Sabah akşam gece, 2 saati doldurup doldurmadığımıza bakmadan, saatlere bakmadan sadece ona bakarak onu izleyerek emzirdim. Zaten ona bakınca bile memeler süt dolmaya başlıyordu başını koklamaya gerek kalmadan:)

Uzun lafın kısası, ilk üç ay bu çocuk memede yaşayabilir. Zırt pırt emzirin, memede uyuyabilir. Anneler kayınvalideler bebeğin alışacağını, sizi parmağında oynatacağını filan söylerler. İnanmayın. Bebekler ilk üç ay alışkanlık edinmezler. O yüzden hep meme tam meme devam edin :)

4 yorum:

  1. hastaneler öyle hemen mamayı veriyorlar, Allah'tan bizim hastane anne sütü destekli mama vermek yok...
    epiduralden korkuyorum onun için komple bayıltsınlar beni :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya hesapta benim hastane de anne-bebek dostuydu ama maalesef mamayı verdiler.
      Hazel bence hiç korkma. Çok muhteşem bir andı Murat'ı görmek:) Bir de anlattığım kadar korkunç değildi, biraz tuhaftı sadece ama hiç acı yok gerçekten:)

      Sil
  2. Evet ben kimsenin gelmesini istemedim ve cok sükür annem hepsini ziyarete evime gelirsiniz bir ay sonra deyip beni rahatlatti. Yanimdaki oda türbe gibiydi,sürekli misafirler gelip gidiyordu... Benim sütüm malesef ne yapsam gelmek istemedi (daha dogrusu cok az geldi). Berrak mama bebegi ama cok sükür sihati yerinde :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anne sütü yoksa tabii ki mama :) Besleyici olmaz olur mu? Ben de mama çocuğuyum :) Aslan gibiyim Gamze:)

      Sil

Siz ne dersiniz?